Jakie są korzyści ze zdrowego odżywiania się?

Jakie są korzyści ze zdrowego odżywiania się?

Zdrowa dieta obejmuje różnorodne owoce i warzywa w wielu kolorach, całe ziarna i skrobie, dobre tłuszcze i chude białka. Zdrowe odżywianie się oznacza również unikanie żywności z dużą ilością dodanej soli i cukru.

W tym artykule przyjrzymy się 10 najlepszym korzyściom płynącym ze zdrowej diety, a także dowodom, które za nimi stoją.

  1. Utrata masy ciała

Utrata wagi może przyczynić się do zmniejszenia ryzyka wystąpienia chorób przewlekłych. Jeśli dana osoba ma nadwagę lub jest otyła, ma większe ryzyko rozwoju kilku schorzeń, w tym:

  • choroba serca
  • cukrzyca nieinulinozależna
  • słaba gęstość kości
  • niektóre nowotwory

Całe warzywa i owoce są mniej kaloryczne niż większość przetworzonych produktów spożywczych. Osoba, która chce schudnąć, powinna zmniejszyć spożycie kalorii nie więcej niż to, czego potrzebuje każdego dnia. Ustalenie indywidualnego zapotrzebowania na kalorie jest łatwe za pomocą wytycznych żywieniowych opublikowanych przez rząd Stanów Zjednoczonych. Utrzymanie zdrowej diety wolnej od przetworzonej żywności może pomóc człowiekowi utrzymać się w codziennym limicie bez konieczności liczenia kalorii. Błonnik jest jednym z elementów zdrowej diety, który jest szczególnie ważny w kontrolowaniu wagi. Pokarmy na bazie roślin zawierają dużo błonnika pokarmowego, który pomaga regulować głód, sprawiając, że ludzie czują się pełniej na dłużej.

W 2018 roku naukowcy odkryli, że dieta bogata w błonnik i chude białka spowodowała utratę wagi bez konieczności liczenia kalorii.

  1. Zmniejszone ryzyko zachorowania na raka

Niezdrowa dieta może prowadzić do otyłości, co może zwiększyć ryzyko zachorowania na raka. Ważenie w zdrowym zakresie może zmniejszyć to ryzyko. Również w 2014 roku Amerykańskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej doniosło, że otyłość przyczyniła się do pogorszenia perspektyw dla osób z chorobą nowotworową. Jednak dieta bogata w owoce i warzywa może pomóc w ochronie przed rakiem.

W oddzielnym badaniu z 2014 roku naukowcy stwierdzili, że dieta bogata w owoce zmniejsza ryzyko wystąpienia raka górnego odcinka przewodu pokarmowego. Stwierdzili również, że dieta bogata w warzywa, owoce i błonnik zmniejsza ryzyko wystąpienia raka jelita grubego oraz że dieta bogata w błonnik zmniejsza ryzyko wystąpienia raka wątroby. Wiele substancji fitochemicznych występujących w owocach, warzywach, orzechach i roślinach strączkowych działa jako przeciwutleniacze, które chronią komórki przed uszkodzeniami mogącymi spowodować raka. Niektóre z tych przeciwutleniaczy to beta-karoten, likopen oraz witaminy A, C i E. Próby u ludzi były niejednoznaczne, ale wyniki badań laboratoryjnych i badań na zwierzętach powiązały niektóre antyoksydanty ze zmniejszoną częstością występowania uszkodzeń spowodowanych przez wolne rodniki związane z rakiem.

  1. Zarządzanie cukrzycą

Jedzenie zdrowej diety może pomóc osobie chorej na cukrzycę:

  • schudnąć, w razie potrzeby
  • zarządzać poziomem glukozy we krwi
  • utrzymywać ciśnienie krwi i cholesterol w docelowych zakresach
  • zapobiegać lub opóźniać powikłania cukrzycy

Dla osób z cukrzycą istotne jest ograniczenie spożycia żywności z dodatkiem cukru i soli. Najlepiej jest również unikać pokarmów smażonych zawierających dużo tłuszczów nasyconych i trans.

  1. Zdrowie serca i profilaktyka udaru mózgu

Według danych opublikowanych w 2017 r., aż 92,1 mln osób w USA cierpi na co najmniej jeden rodzaj chorób układu krążenia. Choroby te dotyczą przede wszystkim serca lub naczyń krwionośnych.

Według kanadyjskiej fundacji Heart and Stroke Foundation, aż do 80 procent przypadków przedwczesnych chorób serca i udarów mózgu można zapobiec poprzez wprowadzenie zmian w stylu życia, takich jak zwiększenie aktywności fizycznej i zdrowe odżywianie.

Istnieją pewne dowody na to, że witamina E może zapobiegać zakrzepom krwi, które mogą prowadzić do zawałów serca. Następujące pokarmy zawierają wysoki poziom witaminy E:

  • migdały
  • Orzeszki ziemne
  • orzechy laskowe
  • nasiona słonecznika
  • zielone warzywa

Środowisko medyczne od dawna uznaje związek pomiędzy tłuszczami trans a chorobami związanymi z sercem, takimi jak choroba wieńcowa.

Jeśli dana osoba wyeliminuje z diety tłuszcze trans, obniży to ich poziom cholesterolu lipoprotein o niskiej gęstości. Ten typ cholesterolu powoduje gromadzenie się płytki nazębnej w tętnicach, co zwiększa ryzyko zawału serca i udaru mózgu. Obniżenie ciśnienia krwi może być również istotne dla zdrowia serca, a ograniczenie spożycia soli do 1500 miligramów dziennie może pomóc. Sól jest dodawana do wielu przetworzonych i fast foodów, a osoba mająca nadzieję na obniżenie ciśnienia krwi powinna tego unikać.

  1. Zdrowie następnego pokolenia

Dzieci uczą się większości zachowań związanych ze zdrowiem od otaczających je dorosłych, a rodzice, którzy kształtują zdrowe nawyki żywieniowe i ruchowe, mają tendencję do przekazywania ich dalej. Jedzenie w domu też może pomóc. W 2018 r. naukowcy odkryli, że dzieci, które regularnie jadły posiłki z rodzinami, jadły więcej warzyw i mniej słodkiej żywności niż ich rówieśnicy, którzy jadali w domu rzadziej. Ponadto dzieci, które uczestniczą w pracach ogrodniczych i gotowaniu w domu, mogą być bardziej skłonne do dokonywania zdrowych wyborów dotyczących diety i stylu życia.

  1. Silne kości i zęby

Dieta z odpowiednią ilością wapnia i magnezu jest niezbędna dla silnych kości i zębów. Utrzymanie zdrowych kości jest niezbędne w zapobieganiu osteoporozie i chorobie zwyrodnieniowej stawów w późniejszym okresie życia.

Następujące produkty spożywcze są bogate w wapń:

  • produkty mleczarskie o niskiej zawartości tłuszczu
  • brokuł
  • kalafior
  • Kapusta
  • ryba w puszce z kośćmi
  • tofu
  • jarzyny strączkowe
  • Ponadto, wiele zbóż i mleka roślinnego jest wzbogacanych wapniem.

Magnez jest bogaty w wiele produktów spożywczych, a jego najlepszym źródłem są zielone warzywa liściaste, orzechy, nasiona i całe ziarna.

  1. Lepszy nastrój

Pojawiające się dowody sugerują ścisły związek między dietą a nastrojem.

W 2016 roku naukowcy odkryli, że dieta o wysokim obciążeniu glikemicznym może powodować nasilenie objawów depresji i zmęczenia. Dieta o wysokim ładunku glikemicznym zawiera wiele wyrafinowanych węglowodanów, takich jak te, które znajdują się w napojach bezalkoholowych, ciastkach, białym pieczywie i herbatnikach. Warzywa, całe owoce i całe ziarna mają mniejszy ładunek glikemiczny. Podczas gdy zdrowa dieta może poprawić ogólny nastrój, dla osób z depresją istotne jest, aby szukać opieki medycznej.

  1. Poprawiona pamięć

Zdrowa dieta może pomóc w zapobieganiu demencji i osłabieniu poznawczemu. W badaniu z 2015 r. zidentyfikowano składniki odżywcze i żywność, które chronią przed tymi niekorzystnymi skutkami. Stwierdzono, że korzystne są następujące elementy:

  • witaminy D, C i E
  • kwasy tłuszczowe omega-3
  • flawonoidy i polifenole
  • ryba
  • Wśród innych diet, dieta śródziemnomorska zawiera wiele z tych składników odżywczych.
  1. Poprawa zdrowia jelit

Jelito grube jest pełne naturalnie występujących bakterii, które odgrywają ważną rolę w metabolizmie i trawieniu. Niektóre szczepy bakterii wytwarzają również witaminy K i B, które działają korzystnie na okrężnicę. Szczepy te pomagają również zwalczać szkodliwe bakterie i wirusy. Dieta o niskiej zawartości błonnika i wysokiej zawartości cukru i tłuszczu zmienia mikrobiom jelitowy, zwiększając stan zapalny w okolicy.

Jednak dieta bogata w warzywa, owoce, rośliny strączkowe i pełnoziarniste stanowi połączenie prebiotyków i probiotyków, które pomagają dobrym bakteriom rozwijać się w okrężnicy. Potrawy fermentowane, takie jak jogurt, kimchi, kapusta kiszona, miso i kefir, są bogate w probiotyki.

Błonnik jest łatwo dostępnym prebiotykiem, obfitującym w rośliny strączkowe, zboża, owoce i warzywa. Błonnik sprzyja również regularnym wypróżnieniom, co może pomóc w zapobieganiu rakowi jelita i zapaleniu uchyłków.

  1. Dobry sen.

Różne czynniki, w tym bezdech senny, mogą zakłócać wzorce snu. Bezdech senny występuje, gdy drogi oddechowe są wielokrotnie zablokowane podczas snu. Do czynników ryzyka zalicza się otyłość, picie alkoholu oraz stosowanie niezdrowej diety. Ograniczenie spożycia alkoholu i kofeiny może pomóc w zapewnieniu spokojnego snu, niezależnie od tego, czy osoba ma bezdech senny, czy też nie.

Czytaj więcej o zdrowym odżywianiu i cateringu dietetycznym na: https://dietynatacy.pl/

Previous Medyczna estetyka: Co to znaczy i jak możesz skorzystać
Next Najlepsze telewizory do gier: telewizory 4K idealne na PS4 i Xbox One w 2020 r.

Może to Ci się spodoba

Life&Style 0 Comments

Recenzja Honor 7 Lite

Jak deja vu po raz kolejny, uwielbiamy Huawei P9 lite i wracamy po więcej. Z wyjątkiem tego, że tym razem jest to Huawei Honor 7 Lite – choć różnice są

Life&Style 0 Comments

Jak zadbać o wychowanie psa – poradnik

Trzeba zwrócić uwagę na to, że to czego pies nauczy się we wczesnej fazie rozwoju będzie dalej mieć istotny wpływ na jego zachowania. Dlatego warto będzie mu poświęcić nieco więcej

Life&Style 0 Comments

7 Powodów, dla których warto kupić smartfon Xiaomi

Niska cena – Wielka Specyfikacja Cena jest najważniejszym czynnikiem, który rozważałbyś przy zakupie smartfona. Nie każdego stać na iPhone’a. Więc, Xiaomi przywiązuje największą wagę do ceny swoich urządzeń. Nawet jego

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź